Vad Är Keto 2.0?

Det känns som att ketodieten gick från att vara någon obskyr bantningsmetod till att bli en livsstil och kungen av dieter för viktnedgång på bara några år.

Nu har något nytt ploppat upp som kallas för Keto 2.0, är det bara en fluga eller något som faktiskt är en uppgradering av ”vanlig” keto?

Vad Är Keto 2.0?

Keto 2.0 tar den traditionella lågkolhydrat och hög fett dieten och lägger till några riktlinjer.

Vad Kan Man Då Äta På Keto 2.0?

Precis som vanlig keto så handlar det om att ligga lågt på kolhydrater men med speciell fokus på fett ifrån växtbaserade källor medans man sänker intaget av kött. För att kompensera protein så föreslår dom att man äter mycket fisk istället.

Grönsaker, olivolja, avokado, fisk, nötter, fröer och ägg är basen i keto 2.0 medans rött kött, fläsk, fågel och mejerier får en mindre roll.

Givetvis så är socker, mjöl, rotsaker och andra produkter med högt kolhydratsinnehåll fortfarande på NEJ-listan.

Däremot så har folk som testar keto 2.0 en högre gräns för hur mycket kolhydrater man får äta.

Traditionell Keto:

  • Fett: 65-70%
  • Protein: 25-30%
  • Kolhydrater: <5%

Keto 2.0:

  • Fett: 50%
  • Protein: 30%
  • Kolhydrater: 20%

Personligen tycker jag det låter som en mer lågkolhydratskost och varför det ska kallas keto2.0 vet jag inte då det är i princip omöjligt att hamna i ketosis om du ska äta 20% av kalorierna från kolhydrater. Annars tycker jag att dieten ser bra ut med mycket fisk och grönsaker men någon Keto är det inte.