flower-5221238_960_720

Upplevelse av vårkänslor kan te sig väldigt olika

vårkänslor blomma

Många som är bosatta i länder med starkt varierande årstider, längtar efter vår och sommar. Det blir varmare och dagarna blir längre eftersom dagsljuset finns med oss fler timmar på dygnet. Naturen börjar blomstra med både färg och dofter.

Efter en mörkare period välkomnas ofta vårens ankomst. Vi blir fulla av mer energi och livslust, och olika idéer för utomhusaktiviteter börjar uppkomma. Alternativen finns även hos olika arrangörer och kommuner, till exempel marknader, festivaler och utomhusbio.

Det är ingen nyhet att frisk luft gör oss gott. Vår hjärna bli stimulerad av naturens olika intryck och vi fylls med D-vitaminer. Dessa vitaminer behövs bland för att vårt skelett och våra tänder ska må bra. Även om man inte har förmågan att promenera, jogga eller utföra annan form av fysisk aktivitet, så är det hälsosamt att komma ut i naturen.

Inte alla kan njuta fullt ut av utomhusaktiviteter

Personer som lider av pollenallergi får problem med nästäppa och kliande näsa samt ögon som blir röda och kliar. Dessa problem leder i sin tur till sämre sömn, vilket är en anledning till att trötthet också uppkommer. Även astmabesvär kan förstärkas och problemen kan periodvis bli så svåra att det behövs hjälp av sjukvården.

Att njuta av olika utomhusaktiviteter och samtidigt ha problem med pollenallergi är sällan en lätt uppgift. En del personer kan bli tillräckligt avhjälpta med antihistaminer eller inhalationskortison för att kunna vara fysiskt aktiva utomhus.

Pollenallergi kan pågå mellan februari och augusti månad. Hur starkt man blir påverkad beror bland annat på vad man är allergisk mot och var man befinner sig. Ens geologiska position kan medföra att man antingen är mer eller mindre exponerad för de partiklar ens kropp reagerar mot.

Även om man har medicin som gör att man får mindre besvär, så kan det under vissa perioder, vara klokt att inte ägna sig åt hård träning utomhus. En rekommendation är att utföra den hårda träningen inomhus och istället bege sig ut på promenad eller lätt jogging utomhus.

Några knep för att undvika pollen

  • Följ pollenprognoser och försök planera dina utevistelser eller träningsschema.
  • De dagar då det är sämre väder eller under tidiga morgnar är det mer förmånligt för träning utomhus, då pollenhalten är lägre.
  • Visst luktar det gott med tvätt som har fått torka utomhus en solig dag, men för pollenallergiker är det mer klokt att låta tvätten torka inomhus.
  • För de som har husdjur i hushållet – tänk på att deras päls också innehåller pollen.
  • Om du inte kan få hjälp med att klippa gräsmattan eller absolut vill göra det själv, så gör det när gräset är daggvått. Pollenhalten är lägre eftersom daggen binder pollen.