Smartare Snacks Som Minskar Dina Begär

Har du fortfarande inte kommit till grepp med ditt covid-isolerings småätande? Här är hur du kan äta dina snacks smartare och minska dina begär.

Att undvika processade snacks är A och O när det kommer till att minska sina cravings.

Vi har alla mer eller mindre begär för sockriga eller salta snacks. Att preppa dina egna högprotein och fiberrika snacks är ett bra sätt att minska dina lustar och få en mer hälsosam rutin för dina snacks.

Processade snacks som är höga på raffinerade kolhydrater (chips, kakor, kex) har inget större näringsämnen och kan leda till obalans i ditt blodsocker.

Istället för att stilla hunger så lämnar dom oss oftast ännu hungrigare i det långa loppet vilket ofta leder till högre intag av så kallade ”tomma kalorier”.

Här är några tips för att minska cravings och äta smartare snacks.

#1 Lägg Till Protein och Fiber i din Frukost eller Morgonsnack

Att balansera blodsockret det första man gör på morgonen är viktigt för att hålla sockerbegär i shack resten av dagen.

Både protein och fiber ökar din mättnadskänsla genom att vara mer täta på näringsämnen.

Det betyder att om du äter ett mellanmål med mycket socker i senare så åker inte ditt sockervärde upp skyhögt i taket om du det med måtta.

Tex äggröra med spenat och grekisk yoghurt med granola är en bra start på dagen.

Att konsumera söta saker på morgonen utan att tillsätta protein och fiber är problematiskt då socker är väldigt högt glykemiskt.

Saker som saknar protein och fiber så som kakor och vitt bröd bryts snabbt ned i kroppen och orsakar en höjning i både blodsocker och insulin. Det triggar inte bara sockerbegär men gör det även väldigt svårt att motstå andra onyttiga saker och du känner dig hungrig nästan direkt efter konsumtion.

#2 Daglig Aktivitet och regelbundet Intag av Vatten

Att röra på sig dagligen är en viktig del i att må bra och hålla en någorlunda sund livsstil. Så lite som 15-20min daglig motion hjälper dig med metabolismen och att inte få cravings stup i ett.

Dricka vatten kontinuerligt genom dagen är också ett bra sätt att dra ned på småätandet och hålla din vätskebalans på en bra nivå, 2-3 liter om dagen är att rekommendera.

När man är törstig har man reda nått stadiet för att ha vätskebrist och då ökar risken för att man får sockerbegär.

Att regelbundet inta några droppar laglig cbd olja från cbd olja sverige kan också hjälpa dig att sova bättre vilket renderar i att du är piggare och känner mindre stress på morgonen.

#3 Ha dina Egna Snacks Tillgängliga

För att undvika affärsköpt sockriga snacks rekar vi att man gör några egna snacks hemma som man kan ha tillgängliga när det där suget kommer. Det hjälper dig att välja ickeprocessade och bättre kvalitet snacks med mindre socker och transfetter.

När det kommer till att välja kvalitetsingredienser för dina egna snacks försök använda naturliga källor till socker så som honung, dadlar, banan, hallon, jordgubb etc.

För er chokladälskare så rekommenderas mörk choklad 70%+.

När det kommer till mjöl så försök undvik vete, byt ut mot tex mandelmjöl eller kokos.