Sitter du flera timmar framför en skärm?

Ju fler timmar du spenderar framför en skärm, desto större risk för spänningar och värk i rygg, axlar och nacke. Även ögonen blir hårt utsatta. Ögonen blir allt oftare torr och det börjar så småningom sticka i dem. Slutligen påverkas även sömnen negativt.

Idag är det vanligt med stillasittande jobb och då oftast framför en skärm i flera timmar. Det är framför allt påfrestande för rygg, axlar, nacke och ögon. I hur hög grad beror bland annat på hur många timmar du spenderar framför skärmen samt vilken typ av dator och skärm du har.

På marknaden finns olika skärmar som kan tiltas på olika håll för att finna en vinkel som passar dig som bäst. Vissa skärmar har även inbyggd teknologi som drar ner det blå ljuset, som avger den flimrande känslan, och därmed blir det mer hälsosamt för ögonen. Oavsett vilken typ av arbete du har, så är det viktigt med regelbundna mikropauser. En typ av paus kan vara för att vila huvudet från tung information. Antingen luta sig bak i stolen, blunda och drömma sig bort några sekunder. Är du singel kan ett annat sätt vara att bege sig ut på nätet för att hitta tjejer nära dig.

Mikropauser för en mer hälsosam kropp

När du sitter still för länge, så blir blodcirkulationen sämre, vilket även gör att musklerna inte får lika mycket nytt syre. Även större risk för att slaggprodukter samlas i musklerna. Då är det större risk för att musklerna blir trötta och spända. Regelbundna mikropauser gör att du snabbt känner dig piggare.

Några tips på mikropauser:

  • Ställ dig upp, antingen bara för någon minut eller för att stå upp och jobba minst 15 minuter.
  • Pressa upp axlarna mot öronen och sen ner igen samt rulla axlarna bakåt i långsamma rörelser.
  • Öka rörligheten i höftmusklerna. Ställ dig upp med lätt böjda knän och axlarna bakåt. Håll kvar denna hållning medan du lutar överkroppen framåt genom att enbart böja i höftleden. Gå ner så långt du kan och du känner hur du sträcker ut muskler från ländrygg till baksida lår. Håll kvar några sekunder och gå långsamt upp igen. Avsluta med att luta överkroppen bakåt genom att skjuta fram höften och pressa axlarna bakåt.
  • Att sätta sig ner på huk är en gammal goding. Försök att behålla hälarna i golvet medan du långsamt sätter dig ner. Kom så långt ner mot golvet du kan. Är det svårt med balansen så håll i dig i några framför dig.

Glöm inte att pausa ögonen och hjärnan. Kanske drömmer du om att träffa äldre kvinnor. Dröm dig bort någon minut och gärna ute i friskluften.