Punktförbränning Så Säger Vetenskapen

En av myterna som är svårast att bli av med är myten om punktförbränning. Jag vet inte hur många personer jag upplyst om det, och jag har tappat räkningen på hur många av dessa som inte helt och hållet trodde på mig. Vilken kroppsdel har folk en förmåga att träna varje pass, oavsett hur mycket man delat upp kroppen? Magen. Vilken muskelgrupp tränas alltid, även om man har kort om tid och måste hoppa över delar av kroppen? Magen. Som motionär som vill slimma midjan finns det få övningar som innebär sånt mentalt välbefinnande som just magövningar. Eftersom muskeln är spänd en stund även efter avslutad träning så känns ju midjan och magen fastare. Det är svårt att argumentera mot känslor. Ett sätt är att berätta om just mekanismen som gör att magmuskulaturen för stunden känns fastare, ett annat är att dra till med vetenskapliga fakta. Här är resultatet av en studie:

Studien bestod av 22 personer som under en dryg månad fick göra crunches med fötterna i luften (90 graders vinkel i knäled). Totalt gjorde försökspersonerna 5007 crunches under en 27-dagarsperiod, och både före och efter studien gjordes calipermätning på tre ställen: ryggen, magen och stjärten. Mycket riktigt så försvann fett från alla ställen i ungefär samma utsträckning.

Man har även undersökt tennisspelare, som ju om punktförbränning vore möjligt, skulle ha mindre underhudsfett på den arm de höll sitt racket i. Enda skillnaden var att den arm som racket hölls i var större på grund av muskelvolymen, i underhudsfettet fanns ingen som helst skillnad.

Så nästa gång du stöter på punktförbränning kan du använda vetenskapliga referenser!