kreatinmonohydrat

Öka Din Prestation På Gymmet Med Kreatin

kreatinmonohydrat

Är ditt mål att bygga muskler? Så mycket muskler som möjligt? Då kan kreatin hjälpa dig att nå ditt mål!

Vad är kreatin?

Kreatin är ett ämne eller en molekyl som finns i kroppen och hjälper till att skapa användbar energi. Kreatin finns hos ryggradsdjur och är en organisk syra som innehåller en viss andel kväve.

Den här energimolekylen är en förutsättning för att kroppen ska kunna skapa adenosintrifosfat – eller ATP. Den här fosfatgruppen kallas även för kroppens egna energivaluta och är en förutsättning för liv och rörelse på jorden.

När kreatinmolekylen genomgår fosforylering blir det till kreatinfosfat och övergår till en väldigt högreaktiv och snabbverkande motor i vad som driver på det här händelseförloppet där kroppen skapar ATP.

Kreatin är alltså en förutsättning för att du ska kunna skapa ATP och röra på dig, samt för att kroppens egna energiresurser ska kunna fungera optimalt, men hur fungerar det här i praktiken?

ATP bildas

ATP är en av kroppens energiresurser, men till skillnad från kroppsfett är den väldigt labil och vill användas på en gång. Kroppsfett sitter där och kan användas eller inte användas och fungerar som en långtidsförsörjning av energi för kroppen att ta av, medan ATP vill användas direkt och är väldigt kortlivat.

När kroppen och den fysiska aktiviteten ökar kommer även energikravet att gå upp, vilket leder till att kroppen måste bli bättre, snabbare och kunna skapa mer ATP. För att ATP ska kunna bildas behöver kroppen bryta ner kreatinfosfat för att skapa energi som genererar muskelsammandragningar.

ATP används som explosiv och höghastighetsenergi genom att en fosfatgrupp doneras bort i processen. Det gör att ATP övergår till att bli ADP, eller adenosindifosfat. För att det här ska bli ATP igen och kunna generera mer energi behöver ADP få en fosfatgrupp donerad till sig.

Det är här som kreatinfosfat kommer in och släpper loss en fosfatgrupp till ADP som då blir nytt ATP och kan skapa ny och användbar energi. Allt det här sker via den anaeroba respirationen, vilket betyder att detta sker utan tillförseln av syre eller utan syre.

Musklerna växer av kreatin

I kroppen finns det en del kreatin lagrat och vi får dessutom i oss 1-2 gram kreatin från kosten. Speciellt om du äter nötkött, lamm, kyckling, vildfångad fisk och liknande proteinrika produkter. För att säkerställa och fullständigt tillgodose kroppens kreatinbehov kan du använda ett kosttillskott med kreatin.

Det som händer när musklerna växer och din muskelmassa ökar är till stor del med anledning av ATP-behovet. Om du tränar hårt och hela tiden pushar gränserna för vad du kan göra måste kroppen hänga med och adaptera till dessa händelser.

Eftersom dina styrketräningspass är beroende av ATP kommer det här energibehovet att öka med tiden. När behovet ökar kommer koppen att behöva skapa mer lagringsutrymme för ATP, vilket till stor del sker i musklerna. För att skapa mer lagringsutrymme måste musklerna bli större, vilket leder till att du upplever muskeltillväxt med anledning av att kroppen ska kunna lagra och sen använda mer energi till dina träningspass, som i sin tur bygger ännu mer muskler.

Var det rörigt? Okej. Om dina muskler behöver 10 lagringsenheter för att spara ATP i kommer de här utrymmena att finnas i dina muskler. Ökar kravet på leverans kommer din kropp behöva skapa 5-10 nya enheter att lagra energi på för att mätta efterfrågan på mängden energi. När din kropp skapar nya lagringsenheter växer dina muskler, eftersom den här energilagring till stor del sker i muskulaturen.

Träningspass > Öka ATP-lagringen > Större muskler > Hårdare träningspass > Öka ATP-lagringen ytterligare > Ännu större muskler.