Gymtrender Och Vad Dom Säger

Det blir aldrig omodernt med en vältränad kropp, det är nog de flesta överens om. Men vägen till att erhålla en bättre fysisk status varierar från år till år. Idéerna avlöser varandra. Vissa bra. Andra sämre. Här tittar vi på några av trenderna:

  • Ökad tonvikt på balansträning
    Balansträningsaktiviteter, som exempelvis Tai Chi, Yoga, Pilates och dylikt, samt redskap som exempelvis balansbrädor och fitnessbollar är bland de snabbast växande och mest populära träningsprioriteterna hos vuxna. Hälsoklubbar och instruktörer erbjuder balansträningsprogram för alla nivåer och typer av utövare.
  • Funktionell träning för dagliga framsteg
    Funktionell träning fortsätter att hålla sig stark inom personlig träning och gruppträningsklasser. Funktionell styrketräning och/eller bålstabilitetsaktivteter ökar koordinationen, styrkan och uthålligheten i det dagliga livet.
  • Smågrupper och Personlig Träning
    Klubbar och instruktörer erbjuder alltmer flexibla träningspass. Personlig träning (vanligtvis färre än fem personer) fortsätter att växa. Vägledning är ett mycket bra sätt att lära sig det tekniska utförandet, och på detta sätt kan du hålla övervakningen av en personlig tränare ekonomiskt mer överkomlig. Denna modifierade version av personlig träning ger även en möjlighet för familjer att träna tillsammans. Träning kan bli en rolig och regelmässig del av det dagliga livet för hela familjen.
  • Personliga tränare på hemmagym
    Hemträning växer i popularitet. Utövarna söker efter variation i sin träning, och ett hemmagym kan bli ett bekvämt och billigt ställe att träna på. Många personliga tränare kommer direkt till hemmet för att erbjuda vägledning.
  • Ökning av specifika träningsprogram för äldre
    Ett välbalanserat träningsprogram ger många fördelar för äldre. Det konditionerar muskler, senor, ligament och ben för att hjälpa till att stå emot ledproblem och benskörhet, hålla din kropp mer smidig, stabiliserar dina leder och minskar risken för arbetsskador.
  • Dagliga promenader
    Vanliga träningsvanor, såsom en daglig promenad, fortsätter att vara populärt. Det övergripande växande midjemåttet bekämpas bäst med minst 60 minuters träning per dag. Lågintensiv daglig träning kan skydda mot sjukdom samt förlänga ditt liv. Det kan också vara ett bra sätt att träffa folk eller att inviga familj och vänner i en vältränad och aktiv livsstil.
  • Företagsengagemang för välmående
    Företagsledare stödjer och uppmuntrar till välmående och viktnedgång i allt större grad. Majoriteten av vuxna människor är inaktiva och överviktiga, vilket ibland kostar deras chefer och företagsledare intäkter. Detta beroende på ökad frånvaro, hälso- och medicinska kostnader samt en reducerad produktivitet.
  • Restauranger hakar på hälsotrenden
    Allt fler restauranger erbjuder hälsosammare matalternativ. Allt fler kräver att få veta vad det är i deras mat, och restaurangerna svarar med att deklarera näringsinnehåll i sina menyer.
  • Mer grenspecifik träning för barn och ungdomar
    Barn och ungdomar använder sig av personliga tränare för grenspecifik träning. Alltmedan antalet yngre atleter ökar så ökar även behovet av grenspecifik träning. På dagens spelplaner är barnen större, starkare och snabbare än någonsin tidigare. Ett grenspecifikt träningsprogram innebär fokus på de specifika färdigheterna som behövs för en speciell aktivitet för att förbättra sitt syreupptag och uthållighet, muskelstyrka, bålstabilitet samt flexibilitet.