Den Salta Sanningen: Här är Allt Du Behöver Veta om Salt

Natrium är en av dom mest missförstådda ämnena i din kost. Det har fått dåligt rykte pga för mkt natrium är relaterat till hjärt och kärlsjukdomar och till och med för tidig död.(ooops.)

Men rätt mängd natrium är jätteviktigt för din hälsa och gör underverk för din kropp. Upplysning: Det är stor skillnad på det natrium som förekommer naturligt i råvaror som skaldjur och grönsaker och det salt som tillsätts i tex hämtmat eller chips.

Vad är Natrium?

Natrium är en viktig mineral som din kropp behöver för att överleva.

Det är viktig för många kritiska processer i din kropp, som tex:

  • Blodtrycksregulation
  • Nervfunktion
  • Vätskebalans
  • Normal cellfunktion
  • Näringsupptagning

Din kropp regulerar natrium jätte strikt. Till exempel, om din natriumnivå blir för låg så skickar kroppen en signal till dina njurar att absorbera mer natrium.

Om dina natriumnivåer blir för höga säger din kropp till njurarna att göra sig av med mer natrium.

Man tappar natrium genom svett, pink och avföring.

Natrium vs Salt

Även om natrium och salt används som samma sak i dagligt tal är det inte samma sak.

Natrium är naturligt förekommande i låga mängder i råvaror så som mjölk, kött, fisk och grönsaker. Bordssalt det du använder att smaksätta maten med) är en blandning av 40% natrium och 60% klorid.

Salt används för att ge mat smak och även för att förlänga hållbarheten på råvaror. Extra salt adderas på två sätt. Det kan läggas till vid fabrik tex chips, rimmat, färdigmat, dressingar etc eller när man lagar mat själv eller på restaurang.

Att få för mkt natrium ifrån råvaror som naturligt innehåller det är oftast inget problem. Att äta för mycket tillagt salt däremot är ett utbrett problem.

Mat Med Högt Saltinnehåll

Generellt sett så kan tillagt salt bli ett problem om man äter för mycket av det. (Kom ihåg det är inte samma sak som om du äter naturligt förekommande natrium).

Ibland kan det extra tillsatta saltet gömma sig på många ställen. Här är några som man ska vara försiktig med:

  • Charkuterier
  • Pizza
  • Tacos
  • Soppor på burk
  • chips, popcorn & snacks
  • Färdigrätter
  • Dressingar och sojasåser
  • Ost
  • Flingor
  • Bakverk

Processad färdigmat utgör ungefär 50% av det totala natriumintaget i Sverige i dagens läge. Därför är det allra bästa att äta lågprocessad mat och varierande råvaror för att kontrollera sitt natriumintag.

Det är även viktigt att tänka på hur mkt salt du tillsätter när du lagar mat hemma. Det är 2,3 gram natrium i en vanlig tesked med salt så det är lätt att gå överstyr.

Hur Mycket Natrium är För Mycket?

Hur mycket natrium ska man då äta per dag?

Det pågår ständiga debatter och forskning i ämnet men många är ense om att 2,3 gram natrium per dag är en riktgräns att hålla sig under.

Om man lider av tex högt blodtryck är rekommendationerna ännu lägre (1,5 gram om dagen).

Dom flesta konsumerar mer natrium än dom rekommenderade 2,3g pr dag. Gemene man får i sig i snitt 3,5g natrium om dagen enligt nyliga mätningar.

Det är viktigt att poängtera att vissa hälsoexperter och läkare håller inte med om mängden som satts som riktgräns då dom tycker att dom är för låga och att folk utan blodtrycksproblem mycket väl kan konsumera mera salt än rekommenderat.

Natrium och Din Hälsa

Dieter höga på salt har ett samband med förhöjd risk för hjärt & kärlsjukdomar.

Det är dock ett kontroversiellt ämne i vetenskapskretsar. En del experter säger att saltkänslighet är individuellt och att vissa är mer drabbade än andra.

Sen så är det oklart om stora minskningar i saltintag faktiskt är en fördel för dom som brukar bli satta på lågsaltdiet(äldre och dom med hjärtproblem.)

Forskning har hittat samband mellan högt saltintag och följande sjukdomar:

  • Högt blodtryck
  • Hjärtsjukdomar och stroke
  • Njursjukdom
  • Autoimmuna sjukdomar
  • Vissa cancersorter så som magcancer

Kom ihåg att forskning på hur salt påverkar vår hälsa är ständigt under luppen och att ditt saltintag behöver inte vara direkt kopplat till att du får en sjukdom.

När det kommer till din hälsa så är saltintag bara en liten del utav det och det är din kost i det stora hela som spelar en avgörande roll.

Så länge du äter en balanserad kost med varierat innehåll så kommer inte några höga saltdagar att göra en stor påverkan på din hälsa överlag.

Hur Man Äter Mindre Salt

Om du tycker att du äter för mycket natrium och tycker du kanske borde minska på ditt saltintag så finns det lyckligtvis ganska många sätt du kan göra det på utan att behöva göra ett stort avkall på smak.

Här är några tips som kan hjälpa dig att äta mindre salt:

  • Använd naturliga salt alternativ. Testa att lägga till citronsaft, färska eller torkade örter, vitlök, lök eller chili till din mat för att öka smakerna.
  • Dra ned på snabbmat. Snabbmat är oftast proppat med salt + att äta snabbmat ofta är inte bra för din hälsa överlag.
  • Laga mer mat hemma. Om du regelbundet äter hämtmat eller på restaurang får du oftast i dig för mkt salt. Testa laga mer mat hemma där du har koll på hur mycket salt du använder. Du sparar pengar också!
  • Ät mer frukt & grönt. Att komplementera din kost med mycket frukt och grönsaker minskar ditt saltintag, dom bidrar även till att din kropp får viktiga vitaminer och mineraler så som magnesium och potasium som är viktigt för blodtrycksregulationen.
  • Ät mindre processad mat. Färdiga matlådor och fryst mat innehåller ofta väldigt mycket salt kontra övrigt näringsvärde så dra ned på dom och ät mera färska råvaror.
  • Köp ”mindre salt” produkter. Köp produkter som är märkta ”mindre salt” speciellt saker i konservburk kan vara extra saltade. Ketchup är också en sån grej.

Som komplement till tipsen ovan så kom ihåg att äta en naturligt sund och välbalanserad diet. Gå inte i taket nu bara för att du kommit på att ditt favoritsnack är en saltbomb.

Gör en poäng av att inte äta saltrika saker dagligen utan att försöka äta mer naturligt natrium.

Om du har en sjukdom så som högt blodtryck eller dåliga njurar ta kontakt med din läkare angående ditt saltintag.

Beroende på din hälsa överlag så kan din Doktor online hjälpa dig att utforma en plan för dina specifika behov.