vitamin-d

D-Vitamin Vad Är Det Bra För?

vitamin-d

I följande text presenterar vi en guide till D-vitamin, för- och nackdelar med D-vitamin, samt hur du som konsument kan få i dig rätt mängd D-vitamin för bästa möjliga resultat. Vi besvarar även den aktuella frågan om vad D-vitamin har för korrelation till Covid-19 pandemin.

Vad är D-vitamin?

D-vitamin är en vitamin som är brett omdiskuterad, och speciellt i vintersverige där vi har otroligt begränsade soltimmar. Flera väljer att ta kosttillskott med D-vitamin medan andra hellre försöker få i sig D-vitamin genom den vanliga kosten.

Det finns dock flera former av D-vitamin, enligt Livsmedelsverket, vilket är viktigt att ha i åtanke. Vitamin D3 är exempelvis den form av D-vitamin som uppstår i vår egen hud då vi spenderar tid i solen. Den finns även i till exempel kött, fisk och ägg, samt andra livsmedel som är berikade med vitamin D3. Vitamin D2 finns istället i svampar såsom stensopp (karljohan) och kantareller, samt livsmedel som är berikade med vitamin D2.

Bioaktiviteten, eller de fördelar som kroppen får av D-vitamin, är aningen lägre för vitamin D2 än för vitamin D3. Vid regelbundet intag ger dock båda formerna en tillfredsställande D-vitaminstatus som får kroppen att må bra.

För- och nackdelar med D-vitamin

D-vitamin reglerar kalkbalansen i både skelettet och tänderna, vilket är en anledning till att ta ditt D-vitaminintag på allvar. En långvarig brist på D-vitamin kan även orsaka rakit, eller ”engelska sjukan”, hos barn, vilket ger mjukt och missformat skelett. Det kan också orsaka benuppmjukning, eller osteomalaci, hos vuxna. Om du lider av allvarlig brist på D-vitamin kan du dessutom uppleva kramper. Detta är dock mycket ovanligt i Sverige trots vårt solfattiga vinterklimat.

Ny forskning tyder även på att D-vitaminbrist kan ha betydelse för uppkomsten av andra sjukdomar. Detta återkommer vi till i sista avsnittet av texten.

För stora mängder D-vitamin är dock giftigt och kan leda till att du får alltför höga nivåer av kalcium i blodet, kalciuminlagring i njurarna och njursvikt. Du kan inte äta för mycket D-vitamin via maten, men om du överkonsumerar kosttillskott med D-vitamin kan det bli farligt. Den europeiska livsmedelssäkerhetsmyndigheten, Efsa, menar att den övre gränsen för intag av D-vitamin är 100 mikrogram per dag för vuxna. Så du behöver inte oroa dig så länge du konsumerar med måtta.

Hur får du i dig rätt mängd D-vitamin?

Som vi redan pekat på kan din kost vara tillräcklig för att du ska konsumera en bra mängd med D-vitamin. Du behöver alltså inte bli stressad av vinterns sollösa timmar, utan så länge du äter animaliska produkter såsom fisk, kött, ägg och mejeriprodukter så kommer du att få i dig D-vitamin. Om du däremot äter en vegansk kost eller undviker framför allt fisk av andra anledningar kan det vara bra att se över andra alternativ. Svamp har visserligen en liten andel D-vitamin, men för att vara på den säkra sidan kan kosttillskott hjälpa. 1177 rekommenderar exempelvis barn under 2 år, äldre över 75 år och människor som inte äter fisk eller livsmedel berikade med D-vitamin att ta kosttillskott med D-vitamin.

Livsmedelsverket menar att det saknas utförliga studier om svenskars D-vitaminnivåer. Men de studier som finns pekar på att nivån är otillfredsställande för vissa grupper, såsom de som tillbringar för lite tid utomhus. Ett bra sätt att tillbringa mer tid utomhus och i solen och därmed få i sig mycket d-vitamin är att ta en flygresa utomlands, kanske till en solig strand och nya upplevelser. Välj bland soliga resor på flyg.nu och gör dig själv en tjänst både för kropp och knopp.

Om du däremot kan vara ute i solen och få D-vitamin på så sätt, rekommenderar vi det i första hand. Under sommarhalvåret är nämligen solbestrålningen på huden den viktigaste och enklaste källan till D-vitamin. För att du ska få motsvarande ett dagligt intag av 5-10 mikrogram av D-vitamin, räcker det att på sommaren vara ute i kortärmat i upp till en kvart 2-3 gånger per vecka. Vitaminet du får då lagras i kroppen och det kan täcka en del av behovet även under vintern.

Kan D-vitamin förhindra Covid-19?

Läkartidningen skriver bland annat att D-vitamin spelar en viktig roll i flera olika immunologiska reaktioner, vilket vi också påpekade i avsnitten ovan, och då bland annat relaterat till ACE 2-receptorfunktionen. Livsmedelsverket menar också att kroppens D-vitaminstatus kan ha en korrelation till luftvägsinfektioner. De skriver även att det idag inte finns tillräckligt med kunskap eller forskning om D-vitaminbrist verkligen påverkar risken för att bli smittad eller få allvarliga komplikationer av just Covid-19.

I Maj 2020 publicerade Läkartidningen däremot en artikel där författarna visade på preliminära fynd av en överdödlighet hos personer med låga D-vitaminvärden som vårdats på sjukhus för Covid-19. De menar även att ny forskning pekar åt samma håll. Det pågår även enligt uppgifter för närvarande ett 30-tal studier av Covid-19-patienter med fokus på effekter av D-vitamin. De resultaten förväntas presenteras tidigast nästa sommar, men i England har regeringen ändå rekommenderat och finansierat D-vitamintillskott till särskilda grupper.

För att vara på den säkra sidan kan det alltså vara fördelaktigt att se över ditt intag av D-vitamin. Om inte annat kommer du i alla fall att få ett friskt skelett, friska tänder och förhindra andra sjukdomar.