padel

3 vanliga padelskador och hur du förhindrar dessa

Padel är den sport som har ökat allra mest de senaste åren. Det är dess enkelhet som har bidragit till dess popularitet. Vem som helst kan lära sig att spela padel och det är samtidigt en social träningsform som man utövar tillsammans med andra. Men som i alla sporter förekommer det en hel del skador som man bör se upp med och göra vad man kan för att förebygga.

Källa och inspiration till artikeln är Elitepadels sida om padelskador. Vill du lära dig ännu mer så bör du besöka deras sida som går in mer på djupet kring flera olika vanliga skador i padel.

Padelarmbåge

Padelarmbåge är egentligen detsamma som tennisarmbåge, bara att man har döpt om åkomman till den aktuella sporten. När man drabbas av padelarmbåge upplever man smärta på utsidan av armbågen precis där musklerna har sitt fäste. Åkomman drabbar i de allra flesta fall den arm som man främst spelar med och beror på en överansträngning i musklerna eller en skada i muskelfästet.

Förutom den påtagliga smärtan kan man även känna symtom som muskelsvaghet när man ska greppa om racket eller att man inte får samma kraft i sina slag längre. Smärtan kan upplevas besvärlig även i vila och den kan öka när man roterar underarmen eller när man försöker räta ut armbågen.

Så kan du förebygga padelarmbåge

Man kan förebygga padelarmbåge genom att använda ett bra racket. Om racket är för hårt ökar det belastningen på armbågen, en belastning som i längden kan göra att man blir överansträngd och därmed drabbas av padelarmbåge. Ett annat sätt att förebygga åkomman är att styrketräna. Genom att träna upp styrka och stabilitet i hela överkroppen kan axlar och skuldror hjälpa till att fördela belastningen och på så sätt minskar belastningen på armbågen under spelet. Att stretcha både före och efter spel underlättar också. Har man tidigare haft besvär upprepade gånger av padelarmbåge rekommenderas ett armbågsskydd som hjälper till att avlasta och stabilisera.

När man väl har drabbats av padelarmbåge finns det bara en sak att göra – att vila. Musklerna återhämtar sig oftast av sig själv bara de ges möjlighet till det. Vila från padel, undvik att belasta armbågen i onödan och undvik de rörelser som gör ont.

Brusten hälsena

Brusten hälsena, kallas även hälseneruptur eller hälsenebristning, är en annan vanlig skada som förekommer inom padel. Denna benämning ger man när hälsenan helt eller devis har gått av, brustit. Att hälsenan brister beror oftast på att senan utsätts för en plötslig och mycket stor belastning. Detta sker främst när en rörelse är explosiv i någon riktning, särskilt framåt och i sidled. Skadan är mycket smärtsam och kan även ta lång tid att rehabilitera sig från. En del som drabbas kan höra ett knäpp eller en smäll i samband med att bristningen uppstår. Det kan även kännas som ett gummiband som går av eller kännas som att man utsetts för en utvändig spark eller slag på framförallt vaden.

Direkt i samband med att skadan uppstår tillkommer en stark smärta som kan göra det svårt att gå eller ens att stödja på foten. Om man drabbas av hälsenebristning är det viktigt att snabbt uppsöka läkare som kan bedöma skadan. I vissa fall opereras man där en kirurg kan sy ihop hälsenan igen för att påskynda läkningsprocessen. Oavsett om man opereras eller inte kan man få gå med gips i flera veckor och därefter få gå med en stövel av hårdplast. När gips och plaststövel har tagits av kan man fortsatt behöva kryckor innan man har återfått styrka och stabilitet. Det följer en lång rehabilitering av sjukgymnastik efteråt och det kan dröja 6 månader eller längre innan man kan börja träna igen